وضعیت حکومت ها قبل از ظهور حضرت مهدی(عج)

نابر روایاتی که از پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام به ما رسیده است چشم انداز عمومی حکومت ها، پیش از قیام حضرت مهدی (عج) ترسیم شده است.

به گزارش قدس آنلاین، پیامبر گرامی اسلام (ص) همه کوشش های خویش را برای تشکیل حکومت اسلامی به کار گرفت و در شهر مدینه به پایه ریزی آن پرداخت. پس از رحلت ایشان، هر چند امامان معصوم (ع) و عالمان، آرزوی تشکیل حکومت اسلامی را داشته اند، جز در موارد انگشت شماری، حکومت ها الهی نبوده است و تا زمان ظهور حضرت مهدی (عج) نیز بیشتر حکومت ها بر باطل خواهند بود.

 

   

در روایاتی که پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام به ما رسیده است چشم انداز عمومی حکومت ها، پیش از قیام حضرت مهدی (عج) ترسیم شده است.

یکی از مسائلی که جامعه بشری پیش از ظهور امام عصر (عج) از آن رنج می برد، بیدادگری و ستمی است که به وسیله حکومت ها بر مردم می رود؛ رسول خدا (ص) در این باره می فرمایند: «زمین از ستم و بیداد پُر می شود تا جایی که در هر خانه ای ترس و جنگ وارد می گردد.»

امیرمومنان (ع) امام علی (ع) نیز فرموده اند: «زمین پر از ستم و بیداد می گردد تا آنکه ترس و اندوه در هر خانه ای وارد شود.»

همچنین امام باقر (ع) می فرمایند: «حضرت قائم (عج) قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس.»

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «در آخرالزمان بلای شدیدی -که سخت تر از آن شنیده نشده باشد- از سوی فروانروایان اسلامی بر امت من وارد خواهد شد به گونه ای که فراخنای زمین بر آنان تنگ خواهد گشت و زمین از بیداد و ستم لبریز گردد؛ آن چنانکه مومن برای رهایی از ستم پناهگاهی که بدان پناهنده شود، نمی یابد.»

ایشان همچنین فرموده اند: «زمانی خواهد آمد که فرمانروایان، ستم پیشه، فرماندهان، خیانتکار، قاضیان فاسق و وزیران ستمگر می گردند.»

یکی از دیگر مسائلی که در حکومت های آخرالزمان مطرح می شود، سلطه و نفوذ زنان است که به صورت مستقیم بر مردم فرمانروایی می کنند و یا فرمانروایان را به زیر سلطه خود می برند که این مسئله پیامدهای منفی بسیاری دارد.

امیرمومنان امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «زمانی خواهد رسید که افراد فاسد و زناکار به ناز و نعمت می رسند و فرومایگان مقام و موقعیتی پیدا می کنند و انسان های باانصاف ضعیف می شوند.»

سوال شد: این دوره چه وقت خواهد بود؟ حضرت (ع) فرمودند: «هنگامی که زنان و کنیزکان بر امور مردم مسلط می گردند و خردسالان به فرمانروایی برسند.»

علاوه بر این، پیش از ظهور امام زمان (عج) حکومت های ستمگر به ضعف می گرایند و این زمینه ای می شود تا حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) را بپذیرند. امام سجاد (ع) درباره آیه ۲۴ سوره مبارکه جن «حَتَّی إِذا رَأَوْا ما یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً؛ تا روزی که ببینند آنچه را که وعده داده شده بودند پس به زودی خواهند دانست که یاور چه کسی ناتوان و اندک است» فرمودند: «وعده ای که در این آیه داده شده است، مربوط به حضرت قائم (عج) و اصحاب و یاوران و دشمنانش است. آنگاه که امام زمان (عج) قیام کند، دشمنانش ناتوان ترین دشمنان خواهند بود و کمترین نیروها و تجهیزات را خواهند داشت.»

منابع:

بحارالانوار

کافی

ملاحم

نشانه های از دولت موعود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.