حضرت مهدى (عج) در کجا ظهور مى‌کنند؟

طبق روایات متواتر از طریق شیعه و سنى، که قیام شکوهمند آن مصلح جهانى از سرزمین و از مسجد الحرام، کنار کعبه معظمه آغاز خواهد شد و تعداد ۳۱۳ نفر از اصحاب او که فرماندهان لشکرى و کشورى آن حضرت هستند، در میان رکن و مقام با آن حضرت بیعت مى‌کنند، آن گاه تعداد ۱۰ هزار نفر تکمیل مى‌شود و وجود مقدس حضرت بقیة الله عجّل الله تعالی فرجه با سپاه ۱۰ هزار نفرى از مکه حرکت مى‌کنند و به اصلاح جهان مى‌پردازند.(۱)

مفضّل از حضرت امام صادق علیه السلام مى‌پرسد: اى آقاى من! حضرت مهدى عجّل الله تعالی فرجه از کجا و چگونه ظهور مى‌کند؟، حضرت فرمودند: «اى مفضل! او به تنهایى ظهور مى‌کند و به تنهایى کنار کعبه مى‌آید و به تنهایى شب را در آنجا مى‌گذراند».(۲)

آن حضرت در روایت دیگرى مى‌فرمایند: «چون مهدى به در آید، به مسجدالحرام رود، رو به کعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد. دو رکعت نماز گزارد، آنگاه فریاد برآورد: «اى مردمان! منم یادگار امام و یادگار نوح و یادگار ابراهیم و یادگار اسماعیل. منم یادگار موسى و عیسى و محمد… منم صاحب قرآن و زنده کننده سنت…».(۳)

پی‌نوشت‌ها:
۱- جهان بعد از ظهور یا فروغ بى‌نهایت، ص ۹۴، چاپ دوم، ۱۳۷۰، چاپ صدر.
۲- بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۷٫
۳- بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۹٫

کسپرسکی، پیام‌ رسان‌ ها را از لحاظ امنیتی ارزیابی کرد

این روزها و با گسترش دامنه پذیرش تلفن های هوشمند از سوی کاربران، اپلیکیشن های پیام رسان از محبوبیت بسیار بالایی برخودار شده اند. همین موضوع باعث شده تا سوالات فراوانی در خصوص ضریب امنیت همین اپلیکیشن های محبوب برای کاربران آگاه تر نسبت به دنیای تکنولوژی پیش آید.

حال شرکت «کسپرسکی» که از کمپانی های بزرگ تامین کننده امنیت دیجیتالی برای کاربران عادی و سازمان هاست، پیام رسان های محبوب را مورد بررسی قرار داده است. بر همین اساس، گروه تجاری آتنا به عنوان نماینده رسمی کسپرسکی در ایران، بیانه خبری خود در همین رابطه اعلام نموده که در ادامه مطلب می توانید آن را مطالعه فرمایید.

تحقیقات کسپرسکی و موسسه B2B International، ضمن هشدار به کاربران در مورد استفاده از پیام‌رسان‌های موبایل، امن‌ترین این برنامه‌ها را معرفی کرد.

 

  
ادامه مطلب ...

خودکشی طنزپردازان افسرده؛ تناقضی در دل تمدن غرب

 

یکی از بهترین بررسی­‌های جامعه­‌شناختی در مورد خودکشی، اثر معروف امیل دورکهایم است. وی چهار علت خودکشی را از هم متمایز می‌سازد: مالیخولیا، افسردگی، وسوسه بزهکارانه و تصمیم آنی مثلاً ناشی از دیدن چاقو. گر چه خودکشی هنرمندان ممکن است ناشی از تمام یا هر یک از این عوامل باشد، اما گزارش حاضر نشان داده است این چهره‌ها عمدتاً بر اثر افسردگی دست به این عمل زده­‌اند.

 هنر که نسیم روح­‌نواز است و طنز که نقدی در دل لبخند است، وقتی با پدیده­‌ای چون افسردگی و حتی خودکشی پیوند می­خورد، شگفتی برمی‌­انگیزد. در ایران تا چنین مسأله­‌ای مطرح می‌­شود، فی­‌البداهه نام صادق هدایت را به ذهن تبادر می‌کند. وی عاشق آثار نویسندگان غربی بود که خودکشی کرده بودند: مانند ویرجینیا ولف. خود نیز نهایتاً در آپارتمان اجاره‌­ای‌­اش در پاریس با گاز شهری خودکشی کرد.

طنزپردازان افسرده: تناقضی در دل تمدن غرب +تصاویر و فیلمطنزپردازان افسرده: تناقضی در دل تمدن غرب +تصاویر و فیلم
ادامه مطلب ...

داستان خدایانی که بشر خلقشان کرد!

اگر از مردم ژاپن بخواهید که خداوند را توصیف کنند، بدون شک با تعاریف بسیار زیادی مواجه خواهید شد. تعاریفی که در آن خداوند محدود و مخصوص به اموری خاص قلمداد می شود و از این رو، بسیار پر تعداد و دارای اسامی و کارکردهای مختلف هستند!
بدین ترتیب، مفهومی جدید به نام چند خدایی، جایگزین مفهوم یگانگی خداوند شده و نقش محوری و مطلق او به چندین نقش دون، معمولی و والامرتبه تقسیم می شود. مثلاً خداوندی که مسئول امور حقیری مانند خنداندن کودکان است، خداوندی که مسئول رسیدگی به امور معمولی نظیر برآوردن آرزوهاست و خداوند والامرتبه‌ای که وظیفه خطیر مراقبت و هدایت ارواح بشر را عهده دار است!
اما نکته بعدی در مورد ماهیت وجودی این خدایان است که از قضا این بخش هم طیف بسیار گسترده ای را شامل می شود؛ خدایانی با کالبدهای انسانی، حیوانی، هیولایی، ماهیت نورانی، ترکیبی، مافوق طبیعی، نباتی، جمادی و… بخشی از این تنوع را شامل می شوند.

شینتو

 

  

چگونگی کسب مقام خدایی هم در نوع خود بسیار عجیب و قابل تأمل است! دسته ای از خدایان، موجوداتی هستند که به علت ترس از آن‌ها به مقام خدایی نائل می‌شوند تا با پرستش، خطر تعرض به بشریت از بین برود! این نوع خدایان باجگیر و زورگو، خود دارای تنوع بسیاری هستند. مثلاً برخی از آن‌ها انسان‌های شروری بودند که پس از مرگ، بیم آزار از سوی آن‌ها، مقام خداوندی را برایشان به ارمغان آورده و مردم با ساخت معبد و پرستش، آن‌ها را راضی نگه می‌دارند. دسته‌ای دیگر، ارواح اقوام، خویشاوندان و حتی حیواناتی هستند که پس از مرگ به این مقام نائل شده‌اند. برخی نیز قهرمان‌های اسطوره‌ای، مجسمه‌های دست‌ساز، درختان کهنسال و… هستند که هریک بنا به دلیلی (که معمولاً یک داستان افسانه‌ای خرافی است) به مرور زمان تبدیل به خدا شده‌اند و مردم با پرستش آن‌ها سعی در رتق و فتق امور برای گذر از سختی‌ها و کسب موفقیت دارند.
مجموع مطالب ذکر شده در بالا، در واقع پایه و اساس آیینی هستند که به شینتو / Shinto معروف شده و سالیان سال به عنوان دین و مذهب رسمی کشور ژاپن شناخته می‌شوند.
در زبان ژاپنی، به این دست از خدایان (با اشکال و ماهیت های مختلف) کامی / Kami گفته می شود که معادل آن در زبان چینی، شین / Shin است. تو / To نیز در هر دو زبان به معنی “راه” یا “روش” به کار می‌رود. در نتیجه، می‌توان شینتو را به معنی راه و روش خدایان هم ترجمه کرد.

خدایان کامی

در آیین شینتو هیچ خدای برتری وجود ندارد و معمولاً آسمان محل زندگی خدایان (کامی‌ها) پنداشته می‌شود. البته این خدایان، اغلب به زمین سفر کرده و به معابد خود سرکشی می‌کنند تا بتوانند از عبادت پیروان خود کسب قدرت کرده و به آن‌ها خدمات‌رسانی کنند!
چیزی که نظیر آن را در انیمه Noragami شاهد بودیم. نوراگامی داستان یکی از همین دست خدایان به نام یاتو / Yato است. او که سابقاً خدای فاجعه (از نوع جنگ افروزی) بوده، حالا سعی در تغییر رویه عملکرد خویش دارد و می‌خواهد خود را به عنوان خدای حلال مشکلات معرفی نماید. اما او نه محبوب است، نه معبدی دارد و نه پیروی! از این‌رو، همانند ولگردها دوره‌گردی می کند و با انجام کارهای پیش پا افتاده، روزگار سپری می‌کند.
یکی از نکات مهم در این انیمه آموزش غیر مستقیم مفاهیم شینتو و بودیسم در قالب داستانی جذاب و کمدی است که مخاطب خود را به شدت مجذوب می‌کند.
مفاهیمی مانند هیگان / Higan و شیگان / Shigan ، آیاکاشی / Ayakashi ، شینکی / Shinki و نورا / Nora که از مفاهیم مهم در تفکر شینتو و بودیسم هستند، اساس داستان این انیمه را تشکیل می‌دهند.

Amaterasu

هیگان، جهان پس از مرگ یا همان دنیای دیگر است. در این مکان، خدایان به همراه موجوداتی به نام آیاکاشی در کنار هم زندگی می‌کنند و در این رابطه، تعادل برقرار است.
اما هر از گاهی، با باز شدن دریچه‌ای گردبادی، آیاکاشی‌ها وارد دنیای انسان‌ها یا همان شیگان شده و برای آن‌ها ایجاد دردسر و مزاحمت می‌کنند.
آیاکاشی‌ها، در واقع تجسم احساسات بشری هستند. آن‌ها شیاطینی هستند که از مشکلات مردم تغذیه می کنند و با وسوسه و اغواگری، احساسات تاریک و پلید را در زمین گسترش می‌دهند. ترغیب به انجام اعمال ناشایست، تشویق به ارتکاب گناه، عدم اعتماد به نفس و… از کارهای مهم آیاکاشی‌ها به شمار می‌روند.

نوراگامی noragami

از طرفی، خدایانی که معابدی در زمین دارند و پرستش می‌شوند، وظیفه دارند تا با ورود به دنیای شیگان، آیاکاشی‌های یاغی را یافته و از بین ببرند. اما این خدایان برای این منظور، به سلاح‌هایی قوی، با قابلیت‌های بسیار ویژه به نام شینکی نیاز دارند.
شینکی‌ها، ارواح مردگانی هستند که هنوز امید به زندگی در زمان حیات در کالبدهای آن‌ها وجود داشته، اما به دلیل مرگ ناگهانی، امید آن‌ها بر باد رفته است. چنین ارواحی در جهان شیگان، سرگردان هستند و طعمه خوبی برای آیاکاشی‌ها به حساب می‌آیند. اما اگر یکی از خدایان موفق به یافتن این ارواح سرگردان شود و نام مخصوص خود را بر او بگذارد، روح به یک شینکی تبدیل شده و به عنوان ابزار مخصوص خدا (سلاح، لباس، عصا و…) در خدمت او درمی‌آید. نظیر چنین باوری را در انیمه Soul Eater و بازی‌هایی مانند Devil May Cry و Dust: An Elysian Tail نیز شاهد هستیم.

انیمه نوراگامی noragami

یک شینکی برای همیشه مطیع و فرمان‌بردار خدای خود خواهد بود و رابطه او با اربابش مانند رابطه یک روح در دو جسم تعریف می‌شود. بدین ترتیب که احساسات شینکی روی خدای-اربابش هم تأثیرگذار است و اگر گناهی از او سر بزند، موجب سوختن و عذاب اربابش می‌شود.
البته موضوع شینکی‌ها بسیار پیچیده و گسترده است، مثلاً اگر چندین خدا روی یک شینکی نام مخصوص خود را قرار دهند، او به نورا تبدیل می‌شود. نوراها شینکی‌های یاغی و منفوری هستند که ارباب خود را به سمت تباهی سوق می‌دهند.
در این باور، جهان پس از مرگ و سرنوشت ارواح، ملغمه‌ای آمیخته با خرافه و افسانه است و از این‌رو بسیار ترسناک جلوه می‌نماید. مردمان معتقد به آیین شینتو، مدام برای خدایان مختلف قربانی و نذر می‌کنند تا شاید در عالم پس از مرگ مورد لطف آن‌ها قرار گرفته و در بهترین حالت به یک شینکی تبدیل شوند!
در واقع گردانندگان رسانه و شرکت‌های تولیدکننده انیمه، مانگا و بازی‌های رایانه‌ای سخت در تلاش هستند تا با ساخت آثاری با مضامینی از این دست، امید را در دل هزاران ژاپنی معتقد به شینتو که ترس از سرنوشت پس از مرگ، زندگی را بر آن‌ها سخت کرده، زنده نگه‌دارند و بارقه امیدی را در دل آن‌ها روشن کنند. اما در انتها تنها چیزی که برای مخاطبان چنین رسانه‌هایی باقی می‌ماند، به جای ایجاد حس امید و رستگاری، باور به تعداد قابل ملاحظه‌ای داستان خرافی و پوچ خواهد بود که سرآغاز مسیر تنباهی در دنیا و آخرت به شمار می‌روند.

ادامه مطلب ...

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آمار اعتیاد زنان‌و کودکان وحشتناک است

 
ایسنا نوشت: آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: مراکز رسمی آمار و اعداد وحشتناکی در خصوص اعتیاد مردان و زنان و کودکان ارایه می‌دهند و امروز مساله اعتیاد یک مشکل بزرگ است.

این مرجع تقلید در درس فقه خود در مسجد اعظم گفت: فردا به روایتی شهادت امام حسن(ع) و بر اساس روایت دیگری تولد امام هفتم(ع) است، البته برخی بیان کرده‌اند که تولد امام هفتم در ماه ذی الحجه است ولی روزی برای این مساله انتخاب نکرده‌اند.


  
ادامه مطلب ...