عامل نفت چگونه عراق را نابود کرد

 

وضعیت امروز عراق برآمده از ۱۰ سال اشغال توسط ایالات متحده است. کشوری که زمانی زیر چکمه‌های سربازان صدام شیره جانش مکیده می‌شد و پس از آن نوبت به آمریکا رسیده بود اکنون تلاش می‌کند تا خود را زیر سایه لشکر خونخوار سوم که همان داعش است نبیند. اما آنچه که عراق را به کشوری برای تاخت و تازهای مکرر بدل کرده، نفت است.

گروه جنگ نرم مشرق- مستند نفت عامل جنگ‌ها و ترورها، ساخته آدری بروهی در سال ۲۰۰۵ و محصول کشور آمریکاست. این مستند به بررسی وضعیت حضور نفت در بروز ترور و جنگ‌ها می‌پردازد که در ابتدا پرزیدنت بوش به صحبت درباره عوامل می‌پردازد و اینکه کشورهای در حال توسعه زیادی را با خود از طریق دادن امکانات به آن‌‌ها همراه ساختند، تا در ۲۰مارس ۲۰۰۳ مغایر با قوانین بین‌المللی بمباران عراق را آغاز کنند. بررسی و بازبینی این مستند کمک خواهد کرد تا وضعیت جنگ عراق را از نگاه یک مستندساز آمریکایی و کسی که تمام عمرش را در این کشور به سر برده بشناسیم.
عامل نفت چگونه عراق را نابود کرد +فیلم و تصاویر // در حال ویرایش

   

تحلیلگر نظامی سنا ودیده‌بان حقوق بشر:در طول جنگ آمریکایی‌ها مقامات عراقی را به نام فوق ارزشمند هدف گذاری کرده بودند که در شهرها مورد هجوم قرار می‌گرفتند. برای این کار باید مناطق غیر نظامی رو بمباران شدید می‌کردند.
۵۰ موشک به سمت کادر رهبری عراق شلیک شد بی‌آنکه حتی یکی از آنها مورد اصابت قرار گیرند. اما در عوض غیر نظامیان زیادی جان خود را از دست دادند.

بعد از بمباران ظالمانه عراق شادی نظامیان آمریکایی ..

بوش قبل از حمله به نیروهایش در مورد خطرناک بودن صدام حسین هشدار می‌داد اما عدم حضور نظامیان عراقی در حومه و داخل بغداد همگان را به حیرت واداشت. به عقیده نظامیان آمریکایی بزرگترین تهدید برای آن‌ها جنگ چریکی بود، که در آن زمان اصلا وجود نداشت.

آمریکایی‌ها در تلاش بودند که اسناد و مدارکی علیه صدام حسین بسازند، این اقدام با حمایت یک مجرم بین المللی تحت تعقیب صورت گرفت. رهبر خودبرگزیده مخالفان عراقی، به نام احمد چلبی. او رئیس پتروبانک بود و متهم به اختلاس بوده و یک میلیارد دلار خسارت به بار آورده بود. او در اردن اقامت داشت و سپس از آن‌جا گریخت و دادگاه اردن به صورت غیابی، او را به ۲۲ سال حبس محکوم ساخت.

احمد چلبی جز عوامل کلیدی بسیاری از این ماجراها بود و اعلام داشت که صدام دارای مقادیر هنگفتی سلاح کشتار جمعی است که آن‌ها را مستقیم علیه آمریکا به کار خواهد گرفت.

احمد چلبی در ژوئن ۲۰۰۴ هم به خاطر جعل اسکناس‌های عراقی از مجازات گریخت؛ جایی که به عنوان رئیس شورای حاکمیت عراق از سوی دولت بوش انتخاب شده بود. و این نخستین رسوایی در خصوص، پرونده جنگ عراق برای بوش به شمار می‌رفت.

عامل نفت چگونه عراق را نابود کرد +فیلم و تصاویر // در حال ویرایش
احمد چلبی

دلیل دیگر اشغال عراق مربوط بود به لغو تحریم‌ها. فشار بین‌المللی برای لغو تحریم‌های عراق رو به افزایش بود. اگر لغو تحریم‌ها بدون برکناری صدام بود هم فرصت سرمایه‌گذاری را از آمریکا می‌گرفت و هم نمی‌توانست به عراق حمله کند. زیرا عراق مملو از خارجیانی چون؛ روسی‌ها، اروپاییان، چینی‌ها و ژاپنی‌ها می‌شد.

علت دیگر که کم اهمیت‌تر است، رویکرد صدام در نوامبر ۲۰۰۲ به یورو در مبادلات نفت در قبال غذا بود. دهها سال با دلار کار می‌کرد و ناگهان به یورو تغییر جهت داد. اگر صدام می‌توانست توانایی تولید حداکثری نفت را بازیابد و مبادلات نفتی خود را براساس یورو اجرایی کند فشار قابل ملاحظه‌ای بر آمریکا وارد می‌گردید. زیرا بانک‌های مرکزی در جهان تمایل بیشتری به یورو داشتند.

آمریکا به خاطر نیاز بیش از اندازه‌ خود به نفت است که به کشورهای نفت خیز حمله می‌کند، زیرا نفت مهم ترین عامل در تک تک جنبه زندگی مدرن بشر به شمار می‌رود. در مقایسه با گذشته، نفت امکان تولید غذای بیشتری می‌دهد.

تولید جهانی غذا شدیدا مبنی بر سوخت هیدروکربن است. کودهای شیمیایی صنعتی وابسته به گاز طبیعی هستند و تولید آمونیاک می‌کنند علاوه بر آن حشره کش‌ها از مشتقات نفت هستند. در کشاورزی تجاری، ماشین آلات شخم زنی و بذر پاشی وابسته به نفت هستند. و کود شیمیایی که وابسته به گاز طبیعی است.

آب هم به وسیله پمپ‌های الکتریکی و پمپ‌هایی که از سوخت نفتی استفاده می‌کنند، تامین می‌شود و بعد با سموم نفتی آفت زدایی می‌کنند. در نهایت ما به ازای هر یک کالری غذای مصرفی در روی زمین ۱۰ کالری انرژی هیدروکربن تناول می‌کنیم.

چین بعد از ژاپن به دومین مصرف کننده عمده نفت در جهان تبدیل شده است. مصرف نفت در جهان به شکل سرسام آوری رو به افزایش است. فروش اتومبیل چینی ظرف یکسال ۱۰۰% رشد داشته است. و فروش جنرال موتورز در چین ظرف یکسال گذشته۳۰۰% رشد داشته است.

تحلیلگر استراتژی انرژی:

آمریکا روزانه متجاوز از۲۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند، طبق پیش‌بینی‌ها این نیاز تا سال ۲۰۲۰ به ۲۵ میلیون افزایش می‌یابد. به واسطه کاهش ذخایر داخلی آمریکا تنها ۵% نفت جهان را تولید می‌کند، و حدود سه-چهارم نیاز خود را از عراق و دیگر کشورها وارد می‌کند.

آیا منطقی است که ایالت متحده آمریکا با برتری تکنولوژیکی، اقتصادی، نظامی، و فضایی خود در جهان بدون دردسر شاهد انحاط خود در
نتیجه محروم شدن از این ماده حیاتی باشد؟ امکان ندارد
.

عامل نفت چگونه عراق را نابود کرد +فیلم و تصاویر // در حال ویرایش
ژنرال پیر ماری گالویس

عامل نفت چگونه عراق را نابود کرد +فیلم و تصاویر // در حال ویرایش
مایکل روبرت

یکسال ونیم بعد اشغال عراق توسط آمریکا، مردم آن کشور به طور روز افزون نسبت به اشغالگران واکنش منفی نشان می‌دهد و این واکنش‌ها اغلب سازمان یافته‌تر شدند. خرابکاری در خطوط انتقال باعث اختلال در جریان نفت عراق شده بود. که نتیجه آن رکود بی‌سابقه بهای نفت در بازارهای جهان شد. بذر هرج و مرج در زمان اشغال توسط آمریکا کاشته شد. زمانی که سربازان از نابود کردن موسسات عراقی توسط غارتگران ممانعت نکردند.

در رابطه با چپاولگری، همه چیز در عراق به یغما می‌رفت، از درها گرفته تا پیچ و مهره، کولر، کاناپه، صندلی و هر چیزی که دستشان می‌رسید.

قرارداد دفاعی آمریکا بسیار هنگفت است. و تامین کننده سلاح و بمب‌های مورد نیاز ارتش آمریکا برای نابود کردن عراق است. بکتل، هالیبرتون و بسیار دیگری از پیمانکاران آمریکایی می‌توانند با مشارکت در بازسازی زیرساخت های عراق، ثروت کلانی به جیب بزنند.

قسمت قابل ملاحظه‌ای از این مبلغ به جیب کمپانی براون و روت می‌رود، از زیر مجموعه هالیبرتون دیک چنی که مسئول احداث و نگهداری پایگاه های نظامی امریکا در خارج از کشور می‌باشد. در حالی که ۸۷ میلیارد دلار فقط برای سال ۲۰۰۴ برآورده شده، برای هر سال اشغال عراق توسط آمریکا باید هزینه مشابه یا بیشتری را در آینده پیش‌بینی نمود.

یک سال بعد از اشغال عراق توسط آمریکا هیچ‌یک از تعهدات امریکا به عمرانی عملی نشده بود.

چگونه می توان انتظار پیشرفت داشت وقتی امنیتی در عراق وجود ندارد؟

امنیت از آب‌ و‌ برق و مدرسه و بیمارستان هم مهم تر است.

عراقی‌ها خواستار بازگشت دوباره صدام نیستند آنان طرفداری آزادی هستند اما نه آزادی که آمریکا می‌گوید که در نتیجه آن جنگ و غارت باشد. آنها نمی‌خواهند که امریکا بر آنان سلطه داشته باشد و به زور بر آنان حکومت کنند. حضور مستمر آمریکاییها در معابر عمومی و منازل مردم احساساتشان را روزافزون جریحه دار می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.