تدارک ایران برای “زندگی پس از شکست مذاکرات”

 - روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به مقاله چند روز قبل نشریه اکونومیست انگلیس با عنوان “انقلاب [اسلامی] به پایان رسیده است” نوشته است: «نسل جدید ایران که همگی پس از انقلاب ۱۹۷۹ آیت‌الله خمینی به دنیا آمده‌اند دیگر مذهبی نیستند، به مسجد نمی‌روند و بیشتر به اینترنت، تکنولوژی و مادیات اهمیت می‌دهند تا اسلام. اما به گفته جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس، “تهران امروز بیشتر مانند مادرید و آتن به نظر می‌رسد تا بمبئی و قاهره” (احتمالا به روند رو به رشد جمعیت مسلمان در پایتخت‌های اروپایی اشاره دارد).»

واشنگتن تایمز در ادامه به انتخاب حسن روحانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «رئیس‌ جمهور جدید ایران “چهره اعتدال” در ایران امروز است. گذشته از اعدام بیش از ۹۰۰ نفر از زمان روی کار آمدن روحانی، او توانسته است به کشورهای همسایه ایران نزدیک شود؛ به مهره‌های ایران در عراق و سوریه کمک می‌کند، از تأمین موشک‌های حماس برای حمله به اسرائیل اطمینان پیدا می‌کند و بر روابط نزدیک دو جانبه با عمر البشیر رئیس جمهور سودان که به دلیل نسل‌کشی تحت تعقیب بین‌المللی است تأکید می‌کند.»


روزنامه “دی” The Day


   

این روزنامه آمریکایی گریزی به توافق هسته‌ای احتمالی به ایران می‌زند و با لحنی کنایه‌آمیز، نتیجه مذاکرات را دست‌یابی ایران به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای خوانده است: «ایران سال‌هاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در پاسخ به ابهامات فعالیت‌های گذشته این کشور دست به سر می‌کنند. حالا ایران متعهد شده است که با حسن نیت همکاری کند و بسیار متمدنانه است که کشورهای جهان نیز گذشته را فراموش کنند که ایران چگونه سال‌ها مخفیانه تأسیسات ساخت سلاح هسته‌ای را برپا کرده است، در زیر زمین پنهان کرده، مانع دسترسی و بازرسی‌های آژانس می‌شود و قطعات و چاشنی‌های انفجاری مربوط به سلاح‌ هسته‌ای را تست می‌کند. سریع‌تر با ایران به توافق برسید تا این کشور هم به نصب تأسیسات نوین و پیشرفته‌تر خود و سانتریفیوژهای نسل جدید برسد و راکتور اراک را راه‌اندازی کند.»

واشنگتن تایمز در پایان دست به دامان کنگره آمریکا شده است که اکنون جمهوری‌خواهان دستور کار آن را تعیین می‌کند و از کنگره خواسته تا مانع این “توافق بد” و هر توافق دیگری که باراک اوباما و وزارت خارجه‌ جان کری پیشنهاد می‌دهد، شود. فشار جمهوری‌خواهان بر اوباما همزمان با برتری این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، باراک اوباما را بیش از گذشته به این دستاورد دیپلماتیک نیازمند کرده است که انتظار می‌رود در روزهای آینده چالش میان دموکرات‌های دولت و جمهوری‌خواهان کنگره ابعاد تازه‌ای پیدا کند تا بهترین فرصت برای تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی طی یکسال گذشته برای تثبیت دست برتر خود در مذاکرات فراهم شود.

- خبر پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه در مذاکرات اخیر و احتمال پذیرفته شدن آن از سوی ایران هم در رسانه‌های غربی به چشم می‌خورد.


روزنامه “دی” The Day


- روزنامه انگلیسی “دی” از طرح انتقال ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به روسیه و موافقت ایران با این طرح خبر داد و نوشت: « به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات هسته‌ای، ایران موافقت اولیه خود با انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه را در صورت دستیابی به توافق نهایی اعلام کرده است.»

این روزنامه انگلیسی جزئیات این طرح را اینگونه تشریح کرده است: «براساس این پیشنهاد، روسیه اورانیوم غنی‌شده ایران را به میله سوخت مورد نیاز تنها راکتور تجاری ایران [نیروگاه بوشهر] تبدیل خواهد کرد. زمانیکه اورانیوم غنی‌شده به میله‌های سوختی تبدیل شد، استفاده از آن برای ساخت سلاح هسته‌ای بسیار دشوار خواهد شد و این اقدام می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های غرب درباره ذخیره اورانیوم ایران را رفع کند؛ در عین حال این توافق تمام راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌بندد. وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا هم در سخنرانی اخیر خود به توافقاتی اشاره کرد که در ابتدا غیرقابل دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید، اما از اشاره به جزئیات آن و نقش روسیه خودداری کرد و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که “مذاکرات همانند قارچ، بهترین نتیجه را در تاریکی می‌دهد”.»

خبرسازی درباره طرح انتقال مواد غنی‌شده به خارج از ایران در حالی طی روزهای گذشته مطرح شده است که این مسأله از جمله خطوط قرمز ایران در مذاکرات بوده است.

- خبر انتقال مواد غنی‌شده ایران به روسیه را رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه جروزالم پست نیز انعکاس دادند.

جروزالم پست Jerusalem Post


- روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم خبر انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه را منتشر کرده و نوشته است: «به گفته مقامات آمریکایی، ایران تمایل دارد ذخیره اورانیوم خود را برای تبدیل به میله‌های سوختی مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر به روسیه منتقل کند. به گزارش رسانه‌ها به نقل دیپلمات‌های غربی، موافقت ایران با این طرح پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات برای توافق نهایی ایجاد کرده است.»

- اما یک روزنامه چینی به این خبرسازی‌ها واکنش نشان داده و از قول مقامات کشورمان آن را “شایعه” می‌خواند.


چاینا دیلی China Daily

- روزنامه “چاینا دیلی” چین درباره اخبار رسانه‌های غربی و موافقت ایران با پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه می‌نویسد:
« مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش رسانه‌ها در مورد موافقت ایران با طرح انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه در قالب توافق نهایی را تکذیب کرده و آن را شایعه خواند. به گفته وی، هیچ‌یک از خبرسازی‌ها و شایعاتی که از سوی رسانه‌های غربی و با اهداف سیاسی منتشر می‌شود مورد تأیید نیست.» - یک روزنامه چینی دیگر، مشاجره اخیر میان آمریکا و اسرائیل را از منظر تأثیر آن بر مذاکرات پیش‌رو بررسی کرده و نوشته است “اکنون زمان نزاع آمریکا و اسرائیل نیست”.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.