ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
روسیه پس از اجرای موفق موتور ملی جست وجو و فیس بوک روسی برای خودکفایی ارائه خدمات اینترنتی و کاهش تاثیرپذیری از شرکت های آمریکایی، گروه راه اندازی سامانه ویکی پدیای چند زبانه روسی را تشکیل داد.
بنا به دستور دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه، کمیسیون تشکیل دائره
المعارف الکترونی روسی با حضور نمایندگان عالی وزارت خانه ها از هفته پیش
کار خود را آغاز کرده است.
روسیه از زمان فراگیر شدن اینترنت برنامه های مختلفی را برای مدیریت
آن تدارک دیده و اجرا کرده است، از جمله موتور جست وجوی یاندکس پس از ۲۲
سال فعالیت در حوزه کشورهای روس زبان به تنهایی سهم خود را به ۵۳ درصد
رسانده است.
هم اکنون یاندکس با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه، بزرگترین موتور جستجوگر
در اروپا است که در سال ۲۰۱۳ با پاسخ دادن به بیش از ۴/۸۴ میلیارد پرسش
اینترنتی، چهارمین موتور جستجوگر در سطح جهانی شد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن است در سال های آینده سهم موتور
جستجوگر ملی روسیه در بازار جست وجوهای اینترنتی این کشور تا ۷۵ درصد
افزایش یابد و هم اکنون در این عرصه رقابت های شدیدی میان یاندکس و گوگل
جریان دارد.
همچنین فیس بوک روسی با نام contact که سال ۲۰۰۶ بنیانگذاری شده و
به زبان های مختلف از جمله فارسی برای مخاطبان قابل استفاده است، در روسیه و
کشورهای روس زبان کاربران زیادی دارد.
تبادل پیام های شخصی با سطح امنیتی بالا، گروهی، ارسال و پخش فایل
های صوتی و موسیقی، ارتباط جمعی و حضور ۶۰میلیون کاربر موبایلی از ویژگی
های این شبکه اعلام شده است.
روسیه و چین از پیشگامان طرح و پیگیری راهبرد لزوم تشکیل یک سازمان
بین المللی برای مدیریت اینترنت و خروج آن از دایره نفوذ آمریکا و سازمان
های جاسوسی این کشور، تاکنون طرح های مختلفی را برای خودکفایی در این عرصه
اجرا کرده اند.