تحقق وعده‌های ترامپ آب در آسیاب القاعده و داعش می‌ریزد

 

“عبدالمطلب الحسینی” از کارشناسان مسائل خاورمیانه لبنانی که سال هاست تحلیل های زیادی را برای روزنامه های آلمانی می‌نویسد در مقاله ای که در نشریه “فوکوس” به چاپ رسیده است درباره عواقب مواضع ضد اسلامی دولت جدید آمریکا و حمایت های یکجانبه وی از اسرائیل هشدار داد.

وی  این اعلام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را یک اقدام تحریک آمیز شدید برای تمام جهان اسلام ارزیابی کرد که می تواند مناسبات با آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 



الحسینی با اشاره به اینکه باراک اوباما، سلف ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت آغاز به کارش در قاهره در سال ۲۰۰۹ شروع جدید روابط با جهان عرب و مسلمانان را وعده داد گفت: به این ترتیب امیدهای زیادی همچنین در باره حل اختلافات در خاورمیانه به وجود آمد. البته این امیدها به یاس تبدیل شد.

این تحلیگر لبنانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ترامپ در سیاست هایش در قبال اسرائیل حتی در بین هم حزبی های خود به عنوان تندرو شناخته می شود. وی صد در صد با مواضع اسرائیل اتفاق نظر دارد. اگر ترامپ وعده های خود را محقق کند این به تنش های شدیدی منجر می شود. جهان عرب این وضعیت را نخواهد پذیرفت.

وی درباره عواقب تحقق وعده های ترامپ هشدار داده و این امر را آب در آسیاب افراط گرایانی مانند القاعده و داعش ریختن دانست. تحقق وعده های ترامپ درباره اسرائیل همچنین می تواند روابط بین آمریکا و مصر و همچنین روابط بین اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج آگاه سازی را خدشه دار می کند.

الحسینی همچنین درباره زیر سوال قرار گرفتن توافق اتمی ایران توسط ترامپ ابراز نگرانی کرده و گفت: ایران این مسئله را واضح کرده است که در صورت (لغو برجام از طرف آمریکا) به برنامه اتمی سابق خود باز خواهد گشت. این از دید غرب طبیعتا یک گام رو به عقب سخت خواهد بود. من به این مسئله خوش بین نیستم که دنیا این ضربه ها و شوک ها را بدون آسیب پشت سر بگذارد. ما در برابر دورانی بسیار سخت قرار داریم.

وی همچنین گفت: من نگرانم که سیاست های ترامپ به یک جبهه گیری بین اسرائیل و حزب الله منجر شود. ما تنها می توانیم امیدوار باشیم که این سیاست ها به درگیری های مسلحانه بزرگی منجر نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.